بازی فاینال فانتزی 16 و انتظاری که ارزشش را داشت


حامد کفشگیری 31 اردیبهشت 1402 7 دقیقه مطالعه
بازی فاینال فانتزی 16 و انتظاری که ارزشش را داشت

بازی فاینال فانتزی 16 پس از مدتها انتظار، به زودی منتشر خواهد شد. در این مطلب نگاهی به دلایل موفقیت احتمالی آن خواهیم انداخت.

به غیر از بازسازی فاینال فانتزی 7 (Final Fantasy VII) مدت زیادی میگذره که یک دنباله شماره دار و اصلی این فرنچایز نتوانسته انتظارات را برآورده کند. نسخه 14 مجموعه یک تجربه آنلاین (البته با کیفیت) است. فاینال فانتزی 13 و 15 هر دو به طرق مختلف و به دلایل مختلفی پایین تر از سطح انتظارات ظاهر شدند و اگرچه بازی‌هایی بی کیفیتی بشمار نمی روند، اما بسیار پایین‌تر از سطح کیفیتی بودند که از فرنچایز فاینال فانتزی ما را به آن عادت داده است. این احساسی ست که اکثر طرفداران این مجموعه نسبت به دو نسخه یاد شده دارند. اما ظاهرا با انتشار نسخه اصلی پیش رو، این طلسم شکسته خواهد شد.

چرا باید نسبت به موفقیت بازی فاینال فانتزی 16 خوشبین باشیم؟

از روزی که برای اولین بار بازی فاینال فانتزی 16 رونمایی شد، تمامی جنبه های آن خبر از تجربه ای هیجان انگیز می داد. با هر ویدیویی که منتشر میشد، بیشتر و بیشتر متقاعد می شدیم که این نسخه به همان استانداردهای بالا مجموعه دست پیدا خواهد کرد. نسخه ای که میتواند در سال شلوغی همانند 2023 (که تابحال عناوین بزرگی عرضه شده و تا به آخر سال روند حفظ می شود) هم به شدت دیده شده و چشم ها را به خود خیره کند.

بازی فاینال فانتزی 16

طراحی جدید دنیای بازی فاینال فانتزی 16

این احساس، دلایل مختلفی دارد. اولا محیط فانتزی قرون وسطایی آن نمایشی بی نظیر و بکر دارد که از همان لحظه اول، نظر مثبت مخاطبین را به همراه داشت. گرچه همانطور که از نام بازی برمی آید، جنبه های فانتزی بازی هم کم نیستند، اما احتمالا نسبت به باقی نسخه های مجموعه از میزان المان های علمی تخیلی آن کاسته شده است. این اتفاق موجب زیبایی شناسی متفاوت و نوع متفاوتی از داستان سرایی در مجموعه می شود.

درجه سنی بزرگسال

دومین مورد به درجه سنی بازی بر میگردد که اولین بازی فرنچایز فاینال فانتزی با درجه سنی M یا همان بزرگسال لقب گرفته است. از پادشاهی‌ها و جناح‌هایی که درگیر سیاست‌های متغیر هستند گرفته تا شخصیت‌هایی که با یکدیگر درگیر می‌شوند و با قدرت‌هایی فرای باورها مبارزه می‌کنند؛ همگی نشان از محدودیت های کمتری برای بلوغ روایت و داستان سرایی جدی این بازی دارند. نباید از کنار این موضوع به سادگی گذر کرد. زیرا این مجموعه از ابتدا با این نوع از روایت بیگانه بوده و حالا (با توجه به پتانسیل پنهانش) می تواند موفقیتی بی نظیر را ثبت کند.

سیستم مبارزات متحول شده

اگر تصور می کنید که این موضوع تنها موردی ست که نسخه جدید را به اثری هنجارشکن تبدیل کرده، کاملا در اشتباهید. چرا که از منظر گیم پلی، این نسخه اولین بازی مجموعه فاینال فانتزی خواهد بود در آن خبری از مبارزات نوبتی نیست. با تأکید دوباره، باید بگوییم که گیم پلی این بازی کاملا بر پایه مبارزات RPG اکشن لحظه ای یا بلادرنگ است. همه می دانیم که این اثر از نسخه 12 به بعد، کم و بیش سیستم مبارزه نوبتی را کنار گذاشته بود. اما در همین نسخه ها هم گیم پلی بلادرنگ با تغییرات مختلفی از دستورات یا مکانیک‌های مکث و بازی ترکیب شده بود.

مبارزات بازی فاینال فانتزی 16

بنابراین باید گفت که بازی فاینال فانتزی 16 در بخش مبارزه، همانند یک اثر کاملا اکشن عمل خواهد کرد. با تمرکز بر روی انجام حملات و استفاده از کمبوها، و البته استفاده از توانایی‌های شخصیت، و جاخالی دادن. البته کماکان با اثری در ژانر نقش آفرینی مواجه هستیم که از طریق مکانیزم پیشرفت شخصیت، توانایی‌ها و تجهیزات مختلف وی، به بازی عمق می دهد.

شخصیت های قابل بازی

تغییر بزرگ دیگر این است که در کل بازی، شما فقط یک شخصیت را کنترل خواهید کرد، قهرمان داستان، کلایو روزفیلد. جمع‌آوری اعضای حزب و کنترل تک تک آنها در نبرد، یکی از اصول اصلی سری فاینال فانتزی تا زمانی است که وجود داشته است، اما فاینال فانتزی 16 به استثنای همه چیز بر روی کلایو تمرکز خواهد کرد. شما همراهان موقت مختلفی در نقاط مختلف داستان خواهید داشت، اما آنها با هوش مصنوعی کنترل می شوند. این نیز یک تغییر بزرگ است و شاید برخی از طرفداران سریال کمی نگران آن بوده باشند- اما اگر بازی بتواند به وعده خود مبنی بر یک سیستم مبارزه ظریف و پیچیده که حول یک شخصیت واحد و حرکت رو به رشد او می چرخد، عمل کند. زرادخانه، پس ممکن است دلیل زیادی برای نگرانی وجود نداشته باشد.

روند توسعه بازی فاینال فانتزی 16

در آخر هم باید به روند توسعه بازی فاینال فانتزی 16 اشاره کرد. جایی که شاهدیم برخلاف روند توسعه اکثر عناوین فاینال فانتزی که با مشکلات زیادی روبرو می شود، این بازی روندی بسیار عالی را پشت سر گذاشت. بطوریکه چندین ماه قبل از انتشار، خبر گلد شدن (اماده شدن نسخه نهایی) بازی منتشر شد. احتمالاً این از برکات استودیو Creative Business Unit 3 – تیم سازنده FF16 – است که تنها بخش اسکوئر اینکس محسوب می شود که کاملاً از این موضوع مصون است.

در طی چندین سال گذشته، اسکوئر اینکس محتوای فوق‌العاده‌ای را برای Final Fantasy 14 به صورت ثابت ارائه کرده است. این کار بوسیله ارتباط ثابت، شفاف و همیشگی با هسته بازیکنان اصلی انجام شده و پاسخ مناسب به بازخوردها و درک دقیق نحوه بهبود تجربه آنها، اثر موردنظر را به جایگاهی ویژه در این فرنچایز رساند. حالا همین برنامه زمان‌بندی پایبند به بازی فاینال فانتزی 16 نیز راه پیدا کرده است. اهیمت این موضوع جایی نمود پیدا می کند که بدانیم اکثر مشکلات چندین نسخه اصلی اخیر این مجموعه از تولید و توسعه آشفته نشأت گرفته اند. سند این حرف هم به بازاریابی مناسب آن از زمان معرفی تا به انتشار باز میگردد. روندی که به آرامی سرعت گرفته و بدون هیچ تأخیری در عرضه، تا زمان معرفی تاریخ انتشار (که آن هم فاصله چندانی نداشت) ختم شد. 

کاراکترها در بازی فاینال فانتزی 16

آیا باید از تغییرات گسترده بازی فاینال فانتزی 16 نگران باشیم؟

برخی از این تغییرات به مذاق طرفداران مجموعه خوش نیامده است. آنها نگران غیبت ویژگی ریشه های فاینال فانتزی هستند که در بازی جدید حضور ندارند. اگر بخواهیم واقع بینانه به بازی نگاه کنیم، باید حق را به آنها داد.

آیا بازی جدید لحن تیزه تری نسبت به تمامی عناوین دیگر مجموعه دارد؟ بله!

آیا این بازی دارای سیستم مبارزات نوبتی (یا چیزی شبیه به آن) است؟ خیر!!

آیا شخصیت های قابل کنترل و همراه زیادی در بازی حضور دارند؟ خیر!!!

اما در مقام دفاع باید گفت که این مجموعه هرگز از آزمایش چیزهای جدید، از سیستم‌های مبارزه گرفته تا انتخاب‌های طراحی جهان و تغییرات یا تنظیمات داستانی، طفره نرفته است. بیان عنصری که فاینال فانتزی را شکل می دهد، همیشه سخت بوده و به مرور زمان مشکل تر هم شده، بنابراین اگر فاینال فانتزی 16 بتواند در کاری که می خواهد انجام دهد موفق شود، دیگر مسیر و روش انجام آن اهمیت چندانی ندارد. حتی اگر با آنچه دیگر بازی های فاینال فانتزی در گذشته انجام داده اند، متفاوت باشد. (و با توجه به توضیح تهیه کننده فاینال فانتزی 16 در مورد سیستم مبارزات بازی در آینده هم متفاوت باشد)

جمع بندی…

پس با توجه به اینکه می دانیم فاینال فانتزی 13 و 15 چه روندی را تا به عرضه گذراندند، و با توجه به اینکه نسخه چهاردهم مجموعه اثری MMORPG بود (و هست)، باید گفت پس از مدت ها انتظار، بالاخره اثری در خور نام این مجموعه را تجربه خواهیم کرد. در پایان باید گفت اگر فاینال فانتزی 16 بتواند به همه وعده‌های بلندی که تاکنون داده عمل کند (که بنا به دلایل این مقاله احتمالا بتواند) مطمئناً ارزش این انتظار طولانی را خواهد داشت.

منبع: Gamingbolt

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*